راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ را می‌توان یکی از راهکارهای نوین بازاریابی دانست. امروزه با رقابت بیشتری که در بازارها ایجاد شده ، نیاز به جذب مشتری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مشتریان و خریداران با محصولات متفاوت و با قیمت‌ها و امکانات مختلفی روبرو هستند و در هر فضایی که قرار می‌گیرند با نوعی از تبلیغات روبرو می‌شوند. از تلویزیون تا فضای مجازی، از محیط شهری تا حتی داخل خانه‌ها امروزه پر از نشانه‌هایی از تبلیغات است که سعی می‌کنند افراد را به خرید محصولی ترغیب کنند. در این میان برنده فروشنده‌ای است که توانسته باشد اعتماد یک مشتری را به خود جلب کرده و او را به محصولات خود وفادار کرده باشد. برای ایجاد وفاداری در مشتریان از اموری استفاده می‌شود که اصطلاحا باشگاه مشتریان نامیده می‌شود. در این مطلب شما را با نوعی از باشگاه مشتریان با استفاده از شبکه اجتماعی واتسپ بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اولین باشگاه مشتریان

خود بودن در دنیایی که دائماً در تلاش است تا شما را به چیز دیگری تبدیل کند ، بزرگترین موفقیت است.

آماندا پولاک ، گوگل شرکت

قبل از این که به راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ بپردازیم، بهتر است با باشگاه مشتریان بیشتر آشنا شویم. هرچند که نمونه‌هایی از رفتارهای شبیه به باشگاه مشتریان را می‌توان در سال‌های بسیار دور پیدا کرد، اما می‌توان گفت که به صورت منسجم و یکپارچه، در دهه 70 میلادی شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاین اولین باشگاه مشتریان را راه اندازی کرد. این شرکت آمریکایی در آن دوره به دنبال افزایش سهم بازار خود از مسافرت‌های هوایی بود. برای رسیدن به این هدف، امریکن ایرلاین به مشتریان خود اعتباری براساس مایل‌های پروازی خود داد تا آنها بتوانند با استفاده از این اعتبار، بلیط‌های جدیدی خریداری کنند و یا خدمات دیگری را ارزان‌تر و یا حتی رایگان دریافت کنند. این ایده ساده پس از چند سال در کنار جذب مشتریان گسترده برای این شرکت، آنقدر گسترش یافت که امروزه کارت‌های اعتباری امریکن اکسپرس در دنیای فراتر از خدمات هوایی کاربرد داشته و به عنوان رقیبی برای کارت‌های اعتباری دیگری مانند ویزا و یا مسترکارت شناخته می‌شود. امروزه می‌توان گفت که در تمامی کشورها باشگاه مشتریان به روش مهمی برای بازاریابی و جذب مشتریان تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ با استفاده از این روش به گسترش کسب و کار خود پرداخته‌اند. جالب است بدانید که یکی از روش‌های اصلی کسب درآمد موسسه اقتصادی ترامپ، از طریق باشگاه مشتریان این موسسه است.

اهمیت راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ

پاسخ به این سوال که اهمیت راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ چیست و باشگاه‌های مشتریان چگونه عمل می‌کنند نیازمند شناخت نحوه رفتار مشتریان است. یک فرد برای اینکه محصولی را خرید کند، مراحلی را به صورت آگاهانه و یا ناخودآگاه طی خواهد کرد. به این مراحل سفر مشتری گفته می‌شود. در این سفر فرد پس از اینکه نیاز خود را شناخت، ابتدا به دنبال یافتن ساده‌ترین راهکار تامین این نیاز می‌پردازد. باید گفت ساده‌ترین راه برای تامین یک نیاز، برآورده کردن آن از طریق روشی است که در گذشته از آن استفاده کرده است و با آن آشنایی بیشتری دارد.
در نتیجه مشتری سعی می‌کند تا مثلا در بین فروشگاه‌هایی که قبلا از آنها خریدی کرده است و تجربه خوبی از آن خرید دارد به دنبال تامین محصول یا خدمت مورد نیاز خود باشد. باشگاه مشتریان دقیقا در همین نقطه کاربرد پیدا می‌کند. این باشگاه باعث می‌شود تا مشتری به صورت همیشگی با کسب و کار ارتباط خود را حفظ کند. در نتیجه اصولا در زمانی که نیاز به تامین یک محصول و یا خدمت داشته باشد، اولین گزینه برای او، کسب و کاری است که به صورت دائم با آن در ارتباط بوده است. در نتیجه باید گفت که شما می‌توانید با استفاده از باشگاه مشتریان همیشه در ذهن مشتریان خود باقی بمانید و محصولات بیشتری را به آنها بفروشید.

راه اندازی باشگاه مشتریان

همانطور که می‌دانید، تامین نیاز مشتریان و رفع دغدغه آنها می‌تواند برای صاحبان کسب و کار با درآمدزایی مستقیم و یا غیر مستقیم همراه باشد. در نتیجه می‌توان گفت هزینه کردن برای راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ، در واقع نوعی ایجاد ارزش افزوده و کسب درآمد بیشتر خواهد بود. فراموش نکنید که بررسی‌ها نشان می‌دهد، حفظ یک مشتری نسبت به جذب یک مشتری جدید هزینه‌های بسیار کمتری دارد. در نتیجه از این طریق می‌توانید با کاهش هزینه‌های بازاریابی خود به صورت هوشمندانه و هدفمند، بازاریابی خود را انجام بدهید.
سه نکته اساسی در راه اندازی یک باشگاه مشتریان وجود دارد که پاسخ به سوالات زیر آنها را مشخص می‌کند:

  1. چه افرادی و چگونه عضو باشگاه شما خواهند شد؟
  2. چه خدماتی قرار است باشگاه به مشتریان شما ارائه کند؟
  3. ارتباط مشتریان با باشگاه از چه طریقی خواهد بود؟

چه افرادی و چگونه عضو باشگاه شما خواهند شد؟

برای پاسخ به این سوال نیاز دارید تا استراتژی خود در بازاریابی را مشخص کنید. ممکن است سطحی از خرید را برای ورود افراد به باشگاه لازم بدانید و در مقابل ممکن است به این نتیجه برسید که حتی افرادی که تا به حال از شما خریدی نکرده‌اند را نیز جذب کنید تا شاید در آینده به مشتریان شما تبدیل شوند.

چه خدماتی قرار است باشگاه به مشتریان شما ارائه کند؟

هرچند خدمات متنوعی را از طریق باشگاه مشتریان می‌توان ارائه داد، اما ارائه تخفیف اختصاصی، اطلاع رسانی، قابلیت ارتباط راحت‌تر مشتریان با مسئولین کسب و کار، بازارسنجی و کسب نظرات مشتریان و مواردی از این دست را می‌توان از خدمات اصلی و ضروری یک باشگاه و از دلایل راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ دانست.

ارتباط مشتریان با باشگاه از چه طریقی خواهد بود؟

همانطور که احتمالا شما هم به آن فکر کرده‌اید، امروزه با وجود امکانات گسترده در فضای مجازی و ارزان و راحت بودن این امکانات، بهتر است که ارتباط مشتریان با باشگاه از طریق این فضا انجام شود. اما برای پاسخ به این سوال باید به یاد داشته باشید که امروزه مشتریان با انبوهی از نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها روبرو هستند و بسیاری از آنها تمایلی ندارند که مجبور به نصب اپلیکیشن جدیدی باشند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای این کار از امکانات موجود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

اهمیت واتساپ در باشگاه مشتریان

پل ارتباطی بین مشتریان و باشگاه مشتریان اهمیت زیادی دارد و می‌تواند تعیین کننده موفقیت یا شکست یک باشگاه مشتریان باشد. این راهکار ارتباطی باید نکاتی را در بر بگیرد. ابتدا اینکه باید برای تمامی اعضای باشگاه قابل دسترسی آسان باشد. در این رابطه باید گفت امروزه واتسپ به عنوان شبکه اجتماعی مجازی مطلوب ایرانیان شناخته شده و توسط بسیاری از کاربران ایرانی استفاده می‌شود.
به همین دلیل استفاده از این شبکه اجتماعی کمک خواهد کرد تا مشتریان راحت و بدون نیاز به نصب برنامه ارتباطی جدیدی با باشگاه در ارتباط باشند. همچنین این شبکه اجتماعی با توجه به خدماتی که در بیزینس اکانت خود ارائه می‌کند، می‌تواند هزینه‌های شما در راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ را به حداقل برساند. در واقع شما امروزه با استفاده از واتسپ نیاز به سفارش یک اپلیکیشن اختصاصی در بیشتر مواقع ندارید و می‌توانید حداقل نسخه اولیه باشگاه خود را با استفاده از این شبکه اجتماعی راه اندازی کنید.

امکانات شما با راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ

واتسپ بیزینس نسخه تجاری این شبکه اجتماعی است که خدمات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه این امکانات را معرفی خواهیم کرد:

  1. در واتسپ بیزینس این امکان دیده شده است تا شما کاتالوگ و یا بروشورهای خود را قرار بدهید تا مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.
  2. ربات‌ها در این شبکه اجتماعی به عنوان دستیاران شما عمل کرده و به پیام‌های پرتکرار پاسخ خواهند داد. این امکان مشتریان شما را از پاسخ دهی سریع راضی خواهد کرد.
  3. امکان ارسال محتوای مولتی مدیا از دیگر امکاناتی است که می‌توانید در باشگاه مشتریان واتساپ در اختیار داشته باشید و از آن طریق خدمات خود را بیشتر و بهتر ارائه کنید.
  4. امکان ارسال گروهی پیام برای اعضای خود نیز کار شما را آسان‌تر خواهد کرد.
  5. از استاتوس واتسپ نیز می‌توانید برای اطلاع رسانی رخدادهای روزانه و تخفیف‌های باشگاه به مشتریان استفاده کنید.
  6. راه اندازی وبیناری از طریق واتسپ و ارتباط گرفتن با مشتریان به صورت آنلاین می‌تواند در موفقیت باشگاه شما موثر باشد.
  7. فراموش نکنید که شما می‌توانید از طریق تبلیغات در گروه‌های واتسپی دیگر، کسب و کار و باشگاه مشتریان خود را به سایرین نیز معرفی کنید و از این روش برای راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ با تعداد کاربر بیشتر استفاده کنید.

نکته طلایی در راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ

به یاد داشته باشید که هرچند ارتباط مستمر با مشتریان اهمیت زیادی دارد، اما این ارتباط نباید تبدیل به یک مزاحمت شود. سعی کنید فقط زمانی که لازم است با مشتریان خود ارتباط بگیرید و به زمان آنها احترام بگذارید. بمباران تبلیغاتی با پیام‌های متعدد نتیجه‌ای به غیر از خروج مشتریان از باشگاه مشتریان و بلاک کردن شما نخواهد داشت. با برنامه ریزی و زمانبندی در ارتباطات خود، به جذابیت و اثرگذاری پیام‌های خود بیافزایید.

جمع بندی

داشتن یک باشگاه مشتریان موفق می‌تواند راهکار موثری در گسترش یک کسب و کار باشد. باشگاه‌های مشتریان در حدود 50 سالی که از عمر آنها می‌گذرد، در تمامی دنیا شناخته شده هستند و بسیاری از کسب و کارها برای وفاداری مشتریان خود از آن استفاده می‌کنند.
اما فقط داشتن هر باشگاه مشتریانی نمی‌تواند نیاز شما را برطرف کند و باید در راه اندازی و اجرای آن نکات فراوانی را رعایت کنید. در این مطلب ما به دلایل و نکات راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ پرداختیم.
این شبکه اجتماعی به ما کمک می‌کند تا یک باشگاه مشتریان را با هزینه‌های کمتری و بدون اینکه نیاز باشد تا مشتریان اپلیکیشن جدیدی را نصب کنند، راه اندازی کنیم. با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی امروزه به مهمترین شبکه اجتماعی ایرانیان تبدیل شده است، در نتیجه باید گفت که راه اندازی باشگاه مشتریان در واتساپ کمک می‌کند تا ارتباط دو طرفه با مشتریان آسان‌تر انجام شده و مخاطبان باشگاه شما با تمایل بیشتری این ارتباط را حفظ کنند.